Op deze pagina
Wanneer je een tweedehands crossmotor koopt, weet je nooit wat je krijgt. Alleen omdat de verkoper zegt dat de crossmotor in goede staat is, wil dat nog niet zeggen dat je kort na je thuiskomt niet te maken krijgt met problemen. Of het nu gaat om reparaties of extra opties, het is bijna onmogelijk om precies te weten wat er aan de crossmotor is gedaan.
Niet elke verkoper liegt over de staat van een tweedehands crossmotor, maar sommige mensen weten gewoon niet wat ze (of de vorige eigenaar waarvan ze hem overgenomen hebben!) allemaal hebben toegevoegd of veranderd.
Daarom is het jouw taak als koper van een tweedehands crossmotor om zoveel mogelijk onderzoek en controle te doen voor je aankoop. Hoe meer je weet over het model van de tweedehands crossmotor die je wilt kopen en de staat waarin hij verkeerd, hoe beter je de waarde ervan kunt inschatten.
Voordat je op pad gaat om je tweedehands crossmotor te kopen, is het aan te raden eerst goed te bepalen wat de juiste crossmotor voor jou is.
Als je een tweedehands crossmotor koopt, wordt het aangeraden om een vriend mee te nemen die ervaring heeft met crossmotors. Omdat zulke vrienden meestal over heel wat technische kennis beschikken, weten ze ook waarnaar ze moeten zoeken. Maar niet iedereen heeft zulke vrienden. In dat geval vind je hieronder een lijst met tips om een crossmotor te kopen.
Bruikbare tips bij de aankoop van een crossmotor
Bij aankomst kun je vaak al zien of een crossmotor een juweeltje is of eerder klaar is voor het schroot. Waar je op moet letten, lees je hieronder.
1. De omgeving en eerste indruk
Kijk naar de body, het frame en de algehele staat ervan. Als de crossmotor niet goed onderhouden werd en vaak nat werd weggezet, zul je vrij veel plekken en vuil op de bodem van de motor/ het chassis opmerken. Ook de omgeving speelt een rol. Waar staat de crossmotor? Is de plaats waar de crossmotor staat schoon en hoe zien de andere voertuigen van de verkoper eruit? Als alles er goed onderhouden uitziet, is de kans groot dat de crossmotor dat ook is. Maar dit wil nog niet zeggen dat dit een beslissende factor is.
Heeft de vorige eigenaar de bike bijvoorbeeld op een paddocstand staan? Ik gebruik thuis een Professionele GP Paddockstand voor het Achterwiel. Wellicht verstandig om die ook inhuis te halen zodat jij je nieuwe bike goed kan opbergen.
2. Frame en wielen
Als de crossmotor betrokken is geweest bij grote of meerdere crashes, is dit meestal duidelijk aan het frame of subframe. Controleer op ongebruikelijke buigingen en scheuren. Als het subframe is verbogen, kun je dit meestal gemakkelijk opmerken door vanaf de achterkant naar de dirt-bike te kijken. Het spatbord zal gewoonlijk meer naar één kant leunen.
Ook de wielen dien je te controleren. Als er spaken ontbreken, mag je ervan uitgaan dat de crossmotor hard bereden werd of zich vaak op ruw terrein heeft bevonden. Draai aan de wielen om te zien of ze wiebelen en let ondertussen ook op de banden om te zien of ze niet versleten zijn. Een set nieuwe banden kan duur zijn, afhankelijk van welk soort prestaties je wilt hebben.
3. Ophanging en lagers
Mogelijk moet je de ophanging opnieuw laten afstellen voor jouw gewicht of laten onderhouden als de verkoper het al een tijdje niet heeft gedaan. Daarnaast zitten heel wat lagers op een crossmotor, die mogelijk een nieuwe smering nodig hebben. Beweeg de wielen en het stuur om hun lagers te controleren.
4. De luchtfilter en controle van motorolie
Een vuistregel bij een tweedehands crossmotor kopen, is om altijd de luchtfilter te controleren. Een vuile luchtfilter is een ander teken van slecht onderhoud. Als de eigenaar niet eens het luchtfilter schoonmaakt voordat een potentiële koper ernaar komt kijken, is de crossmotor niet iets waar je op wilt rijden. Dus, als je op zoek bent naar een goed werkende en betrouwbare tweedehands dirtbike, neem de tijd om de luchtfilter te controleren. Kijk dan naar de zuiverheid van het filter en de rest van de airbox. Iemand die goed voor zijn crossmotor zorgt, houdt deze beide schoon.
En net zo belangrijk als de luchtfilter, is de motorolie! De meeste crossmotoren hebben een peilstok of een kijkglas, zodat je het oliepeil gemakkelijk kunt controleren. Als je geen olie ziet, werd de motor mogelijk niet genoeg gesmeerd en zal dit uiteraard na verloop van tijd schade aan de motor veroorzaakt hebben. Bij sommige dirtbikes moet je de motor eerst gedurende een minuut stationair laten draaien om de olie te controleren. Zorg ervoor dat je weet hoe je de olie moet controleren voordat je tweedehands crossmotoren gaat bekijken.
5. Transmissie
De beste manier om de transmissie te testen, is door met de crossmotor een testrit te maken en door alle versnellingen heen te schakelen. Het moet gemakkelijk zijn om op en neer te schakelen door alle versnellingen. Als je tussen de versnellingen een ‘valse neutrale’ raakt, kan deze een gebogen shift-vork hebben.
6. Remmen, kettingen en tandwielen
Uiteraard wil je de remblokken controleren, maar een grondige inspectie van remblokken houdt in dat ze worden verwijderd om gecontroleerd te worden op geglazuurde oppervlakken. Dit kan je helaas niet doen, dus zul je je tevreden moeten stellen met een visuele inspectie van de hoeveelheid aan overgebleven padmateriaal. Als het erop lijkt dat het materiaal bijna of minder dan 1 mm dik wordt, moeten ze worden vervangen. Goed functionerende remmen zijn van cruciaal belang voor de veiligheid van de bestuurder. Ze zijn goedkoop en gemakkelijk te vervangen.
Check ook de ketting en tandwielen of dat deze goed gesmeerd zijn geweest. Het kan sowieso geen kwaad als je je ‘nieuwe’ tweedehands crossmotor binnen hebt deze eerst een goede in te vetten. Ik adviseer Motul C2 kettingspray.
Waarde bepalen van een tweedehands crossmotor
De prijs zal grotendeels bepaald worden door de staat waarin de crossmotor zich bevindt en hoe deze in het verleden werd bereden en onderhouden. Indien er heel wat onderdelen vervangen moeten worden, kan dit uiteraard de prijs doen zakken. Indien er allemaal nieuwe onderdelen aan toegevoegd werden en de crossmotor verder in uitstekende staat is, kan dit uiteraard de vraagprijs doen stijgen.
Het kopen van een gebruikte crossmotor kan overweldigend zijn omdat je op heel veel dingen moet letten. Maar hoe vaker je het doet, hoe meer je zult leren en weten. Het belangrijkste is om goed te kijken en te luisteren. Nog een laatste tip: koop nooit een crossmotor waarvan het chassisnummer is verwijderd (mogelijk gestolen)!