Tips voor beginnende crossmotor rijders

crossmotor gevaren val partij

Oke, dus je hebt besloten een crossmotor aan te schaffen of je hebt er sinds kort één in huis. Maar nu wil je wat handige tips hebben om je eerste rijervaring zo plezierig mogelijk te maken? Lees hieronder dan snel verder!

Start op een onverharde weg

Sommige beginnende rijders maken de fout om gelijk op een nabijgelegen parcours te gaan oefenen, al dan niet op aanraden van vrienden of kennissen. Vaak heb je al enige ervaring nodig om alleen al op de simpelste van deze routes te kunnen rijden.

Ik zou iedereen aanraden op een rustige onverharde weg te gaan oefenen. Neem hier de tijd om te oefenen met schakelen, goed de controle over de motorfiets te krijgen, remmen, bochten maken en eventueel vallen (niet onbelangrijk). Op deze manier heb je de ruimte om te oefenen zonder al te veel obstakels en ongelijk terrein.

Oefen met het verhogen van de snelheid en ervaar de vrijheid en adrenaline die bij deze prachtige sport hoort! Maak het jezelf de eerste paar keer vooral niet te moeilijk. Ga daarna oefenen op een pad met wat glooiende heuvels. Als je zelfvertrouwen in het rijden toeneemt zul je het veel beter doen op de echte motorcross paden!

Koop goede helm en laarzen

Helm en laarzen zijn van essentieel belang om je lichaam te beschermen tijdens het rijden. Denk niet omdat je alleen maar op een rechte weg rijdt dat je dit niet nodig hebt. Een ongeval zit in een klein hoekje. Wees je ook van de kosten bewust. Als je je motor eenmaal gekocht hebt ben je er nog niet. Een goede en complete beschermingsset kost je ongeveer 400-500 euro.

Daarnaast is meer dan 65% van de botbreuken die door crossmotor rijden plaatsvindt onder de middel. Dus een goede set laarzen is uiterst belangrijk om deze lichaamsdelen goed te beschermen mocht het onverwachts fout gaan. Koop je laarzen in dezelfde maat als je normale schoenen! Ga van een minimaal budget van 200 euro uit voor je laarzen.

Bespaar niet op de kosten van je helm of laarzen. Dit verlaagt het draagplezier waardoor je misschien minder lang zin hebt om te rijden, terwijl dat nu juist zo leuk is! Een slechte helm heeft bijvoorbeeld veel minder goede ventilatie. Hierdoor raak je sneller oververhit in je helm en zul je moeten stoppen.

De koppeling op een crossmotor is anders dan bij een auto

Alle crossmotoren voor volwassenen hebben een koppeling. Je zult het gebruik hiervan veelvuldig moeten oefenen tot je het zonder nadenken kunt uitvoeren. Het is niet heel moeilijk, maar voor veel mensen komt het in het begin niet heel natuurlijk.

Je zit niet op een fiets!

Een crossmotor is heel wat anders dan een fiets (bmx niet meegerekend). Als je op een crossmotor gaat zitten zoals je de gemiddelde persoon in de stad op zijn of haar fiets ziet zitten dan ga je een slechte tijd tegemoet. Crossmotorrijden vraagt een veel actievere houden waarbij je niet te ver achterover leunt en je de motor goed strak tussen je benen houdt. Dit ontziet ook je armen waardoor deze minder snel vermoeid raken je eerder zult moeten stoppen.

Een ding dat er bij veel nieuwe rijders voor zorgt dat ze vaak crashen en wat ze tegenhoudt in hun vooruitgang is dat ze op de crossmotor gaan zitten net als ze op hun fiets doen. Ze ploffen op de motor met al het gewicht op hun billen, ellebogen naar beneden enz.

Daarnaast is het verstandig om je ellebogen omhoog en van het lichaam af te houden.

Start niet op een 450cc

Er zijn verschillende ‘klassen’ crossmotoren. De 450 tot 600 cc motor zijn hiervan de zwaarste categorie. Het is af te raden om hier direct op te gaan rijden omdat deze simpelweg te veel kracht bevatten en ook nog eens zwaarder zijn.

Voor een beginner is een 250cc crossmotor prima om alles mee te doen wat je maar wilt. Mocht je uiteindelijk echt goed worden dan kan je er altijd nog een zwaarder bij kopen of je huidige 250cc inruilen.

Wees niet bang

Als laatste is rijden gewoon heel leuk en moet het dat ook vooral zijn. Wees dus vooral niet bang dat het niet gaat lukken en zorg er voor dat je plezier hebt. Lukt het niet direct perfect? Dat is toch niet erg, dat is bij niemand zo. Je moet juist fouten maken om beter te worden dat geldt voor alle sporten.

De eerste paar keren oefen zal je sneller vermoeid zijn en zullen dus niet zo lang duren. Wees daar bewust van en stop optijd. Ga de volgende dag of dag daarna gewoon verder en blijf oefenen. En voor je het weet verschijn je aan de startstreep van je eerste race!

Heel veel rijplezier!