De juiste remtechniek om snel te stoppen op je crossmotor

Crossmotor bocht maken techniek

Ik heb geleerd dat remmen misschien nog wel belangrijker is als gas geven. Goede crossmotor remtechniek is naar mijn idee dan ook een basisonderdeel die je goed moet beheersen. Je zult merken dat als je te vroeg remt je veel snelheid verliest doordat je een stuk van de baan in een te laag tempo aflegt. Als je te laat remt, kun je helemaal stil komen te staan en verlies je tijd en snelheid omdat je weer helemaal op gang moet komen. Ik heb een aantal direct bruikbare tips voor je zodat je het remmen op je crossmotor snel onder de knie zult krijgen.

Eén van de belangrijkste punten is de juiste lijn te kiezen voordat je de bocht in gaat. Kies de lijn die je de meest stevige en vaste ondergrond biedt.

Wanneer moet je remmen

Als je een aantal rondjes gereden hebt op een baan voel je vanzelf aan wanneer het ideale moment is om te remmen. Voor het verbeteren van mijn crossmotor remtechniek gebruik ik altijd ezelsbruggetjes om op de juiste punten te remmen. Als markeringspunten gebruik ik hierbij bijvoorbeeld een strobaal, een dranghek of een vlag. Als je ronde voor ronde op de juiste plekken remt zul je zien dat de rondetijden steeds beter worden. Hierdoor wordt je lijn die je rijdt soepeler waardoor je er in de tussenliggende stukken ook veel plezier aan hebt.

Rem vol overtuiging

Bij motorcross remmen betekent dat je overtuigd moet remmen. Om snel te stoppen moet je altijd de voorrem gebruiken als crossmotor rem. De reden hiervan is dat de voorrem veel meer effect heeft tijdens het remmen vergeleken met de achterrem. 70% van de remkracht bij motorcross komt uit de voorrem. Daarnaast is het belangrijk om te remmen terwijl de motorfiets rechtop staat. Uit een motorcross rem haal je het meeste rendement als de motor rechtop staat, dat komt omdat je dan het meeste oppervlakte van de band benut.

Afstelling van crossmotor remmen

Iedere baan is anders, iedere ondergrond is anders. Je hebt dan ook per baan een andere afstelling nodig van je remmen. Een snelle baan of juist een trage baan met veel diep zand? Rij een aantal proefrondjes en probeer goed aan te voelen wat de juiste afstelling moet zijn van de remmen. De voorrem moet altijd ‘strak’ worden afgesteld waardoor je met een beetje buiging deze al kunt gebruiken. Hiermee kost het je weinig moeite om te remmen en kun je snel stoppen.

Veel remmen

Remmen is een onderdeel binnen de motorsport die een rondetijd kan maken of breken. Motorcross remtechniek is iets wat je kunt leren door heel veel meters te maken en veel te oefenen met remmen. Gebruik ezelsbruggetjes voor jezelf in de vorm van markeringspunten wanneer je moet remmen. Als je remt, rem dan vol overtuiging en gebruik hiervoor bij voorkeur de voorrem. Stel per baan en ondergrond je remmen goed af, want niet iedere baan is het zelfde. Door de remmen strak af te stellen hoef je deze niet diep in te knijpen en kun je snel stoppen wanneer jij dit wilt. Heel veel succes bij het remmen!

Vergeet als laatste niet om voordat je de bocht ingaat terug te schakelen (net als bij een auto). Dit helpt je niet alleen af te remmen maar zorgt er ook voor dat je na de bocht veel sneller weer vaart kan maken. Lees hier ook mijn tips om je bocht zo succesvol mogelijk te maken!