Ga naar de inhoud
Home » Mag je met een crossmotor op de openbare weg rijden?

Mag je met een crossmotor op de openbare weg rijden?

    Crossmotor openbare weg

    Veel eigenaars van crossmotoren kennen het wel: even met de motor over de straat of aan je vrienden laten zien hoe snel jouw motor wel kan. Soms ontkomen deze rijders aan de oplettende blikken van de politie, maar vaak genoeg overkomt het een motorrijder dat hij of zij aan de kant wordt gezet. Maar wat kan de straf dan zijn en tot hoe hoog kunnen de boetes oplopen? Kortom, is het je wel waard om even met je crossmotor over de openbare weg te racen?

    Het juiste rijbewijs

    Wanneer je met je crossmotor, of welke ander motorvoertuig, de weg op wilt, moet je beseffen dat je hiervoor de juiste papieren nodig hebt. Zo heb je wanneer je met een motor de weg op wilt een rijbewijs A nodig. Hierbij moet je ook de leeftijd van 18 gepasseerd zijn om een lichte motor te mogen besturen. Dit is dus een groot verschil met het rijden op een crossbaan, waar kinderen vanaf 5 jaar al op met de motor mogen racen. Pas als je 21 bent mag je op alle motoren op de weg rijden, zonder beperkt te worden door de wetgeving, mits je aan alle regels voldoet. Voor het rijden met een crossmotor op de openbare weg geldt qua het rijbewijs dezelfde regeling. Je hebt dus een rijbewijs A nodig en moet 18 jaar of ouder zijn. Daarnaast gelden ook nog enkele andere regels voor het rijden op de openbare weg met een crossmotor.

    Aanpassingen aan de crossmotor

    Wanneer je met jouw crossmotor op een crossbaan rijdt gelden er enkele regels in verband met de veiligheid. Deze regels gelden, samen met enkele andere regels, ook voor het rijden op een openbare weg. Denk hierbij aan het dragen van beschermende kleding, zoals een beschermde broek, handschoenen en een helm. Daarnaast moet je crossmotor voorzien zijn van een duidelijk kenteken, waarvoor de crossmotor ingeschreven moet staan bij de RDW. Wanneer dit kenteken niet goed leesbaar is (bijvoorbeeld door modder van de crossbaan) of helemaal ontbreekt, kan dit een flinke boete opleveren.

    Daarnaast moet de motorfiets, net zoals andere motorfietsen, voorzien zijn van knipperlichten, duidelijke voor en achter verlichting en spiegels. Daarnaast moet de motor vanzelfsprekend verzekerd zijn en moet er wegenbelasting over betaald worden. Wanneer jouw crossmotor aan al deze eisen voldoet, kun je zonder problemen de openbare weg op.

    Straffen en boetes

    Naast de standaard snelheid boetes die je kunt krijgen, heb je kans op nog enkele andere straffen en boetes wanneer je met je crossmotor op de openbare weg de regels aan de laars lapt. Denk hierbij aan boetes in verband met het ontbreken van onderdelen, zoals een kenteken en de juiste verlichting. Hieronder staan de boetes gegeven voor wanneer je met je crossmotor op de openbare weg regels overtreed.

    • Bij het ontbreken van een kenteken, of het niet of nauwelijks leesbaar zijn van een kenteken loop je het risico op een boete van €140,-
    • Bij het niet bij zich dragen of het niet goed leesbaar zijn van het kentekenbewijs van de motor, kun je een boete van €45,- krijgen
    • Wanneer er geen richtingaanwijzer aanwezig is op de motor en/of de bestuurder richting aangeeft door zijn of haar hand uit te steken, loop je het risico op een boete van minimaal €95,-
    • Wanneer je zonder duidelijk noodgeval in de berm rijdt (dek hierbij aan crossen in de berm naast de weg) worden boetes vanaf €140,- gegeven en loop je ook nog eens de kans dat je crossmotor in beslag genomen wordt wanneer je de snelheidsgrens ruim overschrijdt.
    • Daarnaast heb je ook nog eens kans op een boete van minimaal €140,- wanneer je met je crossmotor over het fietspad, voetpad, trottoir of ruiterpad rijdt, waarbij je ook hier weer de kans loopt om je motor kwijt te raken.

    Daarnaast zijn er nog enkele boetes voor slechte of ontbrekende verlichting. Zo kun je een boete van €140,- krijgen voor slechte achterlichten bij slecht licht overdag. Ook kun je boetes krijgen wanneer je achterlichten het ’s nachts niet doen, €95,- wanneer je buiten de bebouwde kom gesnapt wordt, €140,- voor binnen de bebouwde kom.

    Als laatste moet je er ook erg rekening mee houden dat je motor niet het maximale geluid dat een motor mag maken overschrijdt (dit verschilt per type motor en is een verstandig gegeven om even te checken voordat je de weg op gaat). De boete is minimaal €380,- en kan leiden tot de inbeslagname van je crossmotor. Elektrische motoren maken geen geluid en hebben hier dus geen last van. Lees hier alles over de verschillen tussen een benzine en elektrische crossmotor!

    Daarnaast moet je rekening houden met je leeftijd. Wanneer je onder de 18 bent mag je nooit met je crossmotor buiten de crossbaan rijden. Wanneer je hierbij wel gesnapt wordt, kan dit leiden tot de inbeslagname van je crossmotor en soms boetes.

    openbare weg Nederland België

    Verschillen en gelijkenissen tussen Nederland en België

    Voor het rijden met een crossmotor op de openbare weg zijn er meer gelijkenissen van verschillen te vinden tussen Nederland en België. Wel moet je in België verplicht beschermende kleding dragen en moet alle huid bedekt worden in verband met de veiligheid. Qua onderdelen op de crossmotor (verlichting, kenteken, richtingaanwijzer, enz.) gelden dezelfde regels als in Nederland. Een dagje rijden in België met je crossmotor is dus geen probleem.

    Wanneer je nu nog altijd zin hebt om met je crossmotor de weg op te gaan, weet je aan welke eisen en regels je motor moet voldoen. Zo moet je crossmotor aan dezelfde eisen voldoen als een normale motor en moet je beschermende kleding dragen.

    Wanneer dit allemaal geregeld is en de route vaststaat, zit er nog maar één ding op. Met die motor de weg op en genieten van de dag!

    Heb je recent een crossmotor aangeschaft en zat je daarom met deze vraag? Lees dan ook onze tips voor beginnende motorcrossers!