Home » Hoe moet je terugschakelen op een crossmotor?

Hoe moet je terugschakelen op een crossmotor?

Het schakelen op een crossmotor vraagt om een totaal andere handelingen als het schakelen van een handgeschakelde auto, maar veel volwassenen die op een crossmotor stappen denken dat het niet heel veel anders is. Lees daarom goed deze tips door om er voor te zorgen dat je eerste rit goed verloopt!

Motorcross schakelen

Het is eenvoudig om van de ene versnelling naar de andere te schakelen met een crossmotor. Druk de koppelingshendel in met uw linkerhand. Vervolgens stap je op de versnellingshendel met de linkervoet. Na geschakeld te hebben, laat je de koppelingshendel weer los en geef je gas bij.

De precieze handeling kan afhangen van welk type crossmotor je gebruikt, dus bestudeer je motor grondig, voordat je hem gaat gebruiken. Op deze manier raak je ermee vertrouwd en kom je niet voor verrassingen te staan. Vergeet niet dat de koppel van de crossmotor zich aan de linkerkant bevindt. De toegankelijkheid van de schakelaar voor je linkervoet zorgt ervoor dat je gemakkelijk tijdens motorcross schakelen kunt.

De voetpedaal werkt hand in hand met je linkerhand om te koppelen. De beste manier om te leren en bekend te raken met een koppeling op een crossmotor is om een open, vlakke ruimte te vinden voor meer ruimte, controle en minder obstakels die tot ongelukken kunnen leiden.

De juiste balans tussen de koppeling en het gas

Natuurlijk moet je alvorens al deze handelingen eerst de motor starten. Op het moment dat je de motor laat draaien, moet je ervoor zorgen dat je bekend bent met de koppeling en gas. Het is van groot belang om ze samen te gebruiken om vooruit te komen en te weten hoe je je motor in neutraal zet.

De neutrale versnelling zit altijd tussen de eerste en tweede versnelling. Dus schakel je naar beneden om naar de eerste versnelling te schakelen en naar boven om de tweede en derde versnelling enz. te bereiken. Om de crossmotor te schakelen naar de eerste versnelling, houd je de koppelingshendel vast en knijp je. Terwijl je in de koppeling knijpt, duw je de versnellingshendel naar beneden met je linkervoet om de crossmotor in de eerste versnelling te zetten. Laat de koppeling niet los tot je klaar bent om in beweging te komen, laat de koppeling langzaam los, terwijl je wat gas bijgeeft. Je begint nu te bewegen.

Vergeet niet dat als je de koppeling te vroeg en te snel loslaat, de motor zal afslaan. Als je te veel gas geeft, zal de motor steigeren en jou op de grond achterlaten. Laat de koppeling dus vooral langzaam los, terwijl je gas bijgeeft.

Als je het goed hebt gedaan, rijd je nu rond en waarschijnlijk geef je een beetje meer gas. Vervolgens kun je proberen over te schakelen naar de tweede versnelling. Je herhaalt dezelfde handelingen. Druk de koppeling in en druk met je voet op de versnellingspook. Laat hem los voor de volgende versnellingen.

Heb je de koppeling uberhaupt nodig?

Je hoeft in principe de koppeling helemaal niet te gebruiken om op een crossmotor te rijden. Het is prima om gewoon de versnellingshendel naar beneden te duwen wanneer je wilt terugschakelen zonder de koppelingshendel in te trekken.

Als je echter omhoog schakelt moet je de koppeling wel gebruiken. Het zou niet verstandig zijn om altijd op te schakelen zonder de koppeling te gebruiken. Zo voorkom je op de lange termijn schade aan je motor.