Op deze pagina
Er gaan heel wat verhalen rond over motor rijden, en vooral de gevaren van crossmotor rijden. De één zegt dat het veel gevaarlijker is dan auto rijden, terwijl een ander weer zegt dat dat onzin is. Feit is wel dat je het moet leren, net als bij autorijden. Daarnaast zijn er heel veel verschillende type motoren en moet je goed kijken welk type het beste bij jou past.
Draag goede bescherming
Rijden op een crossmotor is op zich niet gevaarlijk, mits je je houdt aan bepaalde regels en de juist bescherming hebt. Het is dan ook belangrijk het zelf niet gevaarlijk te maken, doordat je bijvoorbeeld geen bescherming draagt. Een goede helm en laarzen zijn erg belangrijk, je moet er dan ook voor zorgen dat deze precies goed zitten. Hou er rekening mee dat je voor een complete set bescherming ongeveer € 500 euro kwijt bent. Voor echte, goede laarzen moet je daarbij denken aan minimaal € 200 euro. Het is af te raden te besparen op deze kosten, omdat het belangrijke onderdelen zijn.
Je kunt in de shop een overzicht van goede bescherming vinden, of lees mijn artikel over de beste motorcross bescherming voor kinderen eens door.
Denk aan de koppeling
Een ander belangrijk punt waar je echt over na moet denken is om de koppeling te gebruiken. Wanneer je net een crossmotor hebt aangeschaft kun je het beste eerst veel oefenen op een rustige plek, om je koppeling onder de knie te krijgen. Op deze manier wordt het voor jou steeds natuurlijker, en zo voorkom je een eventueel ongeluk, omdat je niet weet hoe de koppeling werkt.
In dit artikel leg ik uit hoe je je crossmotor makkelijk in neutraal zet, dit is wel zo veilig als je ergens stil staat!
Het is geen fiets
Wat ook voor gevaren in de motorcross kan zorgen is dat sommigen op een crossmotor net zo gaan zitten als op een fiets. En dat is niet de bedoeling! Waar je bij een fiets gewoon relaxt kunt zitten, zelfs iets achterover kunt leunen, is dat bij een crossmotor niet zo. Dit vraagt namelijk om een veel actievere houding; je mag niet te ver achterover leunen en je moet er voor zorgen dat je de motor strak tussen je benen houdt. Dit zorgt er ook voor dat je armen minder snel moe worden, waardoor je eerder zou moeten stoppen. Als je te ver achterover hangt, doe misschien zelf per ongeluk een wheelie (lees hier mijn wheelie tips!).
Start niet te zwaar
Andere gevaren bij crossmotor rijden is dat je te zwaar start. Er zijn verschillende klassen binnen de crossmotoren. Wanneer je op een zwaardere klasse start, zoals bijvoorbeeld een 450 cc of 600 cc motor kan dit een serieus gevaar zijn. Dit omdat deze crossmotoren teveel kracht hebben en heel zwaar zijn. Als beginner kun je het beste starten op een 250 cc crossmotor. Hierop kun je in principe gewoon alles doen en kun je rustig oefenen. Wanneer je uiteindelijk het gevoel hebt dat het goed zit, en je bent er beter in geworden, kun je er altijd een zwaarder type bij kopen, of je 250 cc motor inruilen.
Een overweging voor sommige is om een elektrische of benzine motor te kopen. In dit artikel ga ik dieper in op de voor- en nadelen van deze twee typen motor.
Heb er vertrouwen in
Uiteindelijk is het vooral heel belangrijk dat je er vertrouwen in hebt dat het goed gaat, dat je in jezelf gelooft. Ongelukken in de motorcross gebeuren meestal wanneer je zelf bang bent, of wanneer je nog niet volledig vertrouwd bent op je crossmotor. Rijden is heel leuk om te doen, en dat moet het natuurlijk ook blijven. Je word er niet vrolijker van als je telkens bang bent dat het niet gaat lukken, dat je de bocht uitvliegt of je motor afslaat (lees hier mijn tips om goed te leren bochten te maken).
Toch is het ook zo dat je leert van je fouten, het kan ook niet allemaal meteen perfect gaan. Wanneer het dan eens fout gaat, neem dat dan mee voor de volgende keer, zodat je weet waar de fout op dat moment lag.
Bouw het op
Ook is het belangrijk het oefenen op te bouwen. Wanneer je voor het eerst op een crossmotor stapt, zal je al snel vermoeid zijn. Dit komt doordat je een andere houding aan moet nemen dan dat je gewend bent, en, omdat alles nog nieuw is. Belangrijk hierin is dat je op tijd stopt, je hebt er niets aan als je doorgaat want daar komen juist ongelukken van.
Je kunt dan gewoon de volgende dag weer verder gaan, en zo bouw je het telkens een beetje op. Je hoeft het ook helemaal niet in één dag te leren, dat gaat ook niet want juist dan maak je fouten en kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan. Meer motorcross tips voor beginners lees je hier.
Op de crossbaan
Wanneer het vrij baan is en iedereen op de baan mag rijden kun je dat natuurlijk gewoon doen. Je moet er dan echter wel rekening mee houden dat je niet de enige bent op de baan, en er mensen uit verschillende klassen aan het rijden zijn. Zeker als beginner kan dit eng zijn, of onoverzichtelijk. Als je er niet volledig op vertrouwd dat je dat aankunt, zal ik er nog even mee wachten.
Wanneer je er wel klaar voor bent, hou er dan in ieder geval rekening mee dat het er druk kan zijn, en dat er mensen aan het rijden kunnen zijn die al veel meer ervaring hebben als dat jij hebt.
Wedstrijden
Voordat je echt mee kunt gaan doen aan een wedstrijd, is het een idee om eerst eens een paar keer te kijken bij zo’n wedstrijd. Zo zie je wat de sfeer is, hoe het eraan toe gaat en zie je je eventuele concurrenten. Door daar te kijken en te proeven van de wedstrijden, kan het ook, maar zo zijn dat dit extra motiverend is voor jou, en je nog meer je best gaat doen met oefenen.
Als je bij een grote wedstrijd wil gaan kijken kun je hier het overzicht van kampioenschappen vinden.
Interessante statistieken over motorcross en quad blessures
De onderstaande statistieken kunnen een hulpmiddel zijn om te begrijpen hoe kleine veranderingen in de manier waarop u rijd uw risico op ernstig letsel enorm kunnen verminderen.
- Meer dan 50% van de zware motorcross blessures vinden plaats tijdens officiële races
- Ongelukken op een quad hebben vaak ernstigere gevolgen dan op een crossmotor
- 20% van de ongevallen op een quad die in overlijden van het slachtoffer eindigen vinden plaats bij kinderen jonger dan 16 jaar
- Bij meer dan de helft van alle sterfgevallen op een crossmotor of quad is alcohol in het spel
- Sterfgevallen kwam 2/3 van de keren door het niet dragen van een helm
- Meer dan 90% van de dodelijke slachtoffers is man
- Meer dan 2/3 van de botbreuken vind plaats onder de taille
Zoals je uit bovenstaande statistieken kunt opmaken is op een crossmotor rijden over het algemeen veiliger dan op een quad rijden. Nu zijn er wel andere voordelen aan het rijden op een quad. Als je meer over de verschillen tussen een crossmotor en quad wilt weten kunt u mijn artikel daarover lezen.