Op deze pagina
De vroege liefde voor motorcross
Motorcross is een stoere sport voor zowel ouders en kinderen, vanaf de leeftijd van 5 jaar mogen kinderen zelfs al deelnemen aan wedstrijden. De allerkleinsten kunnen beginnen op een 50 cc minimotor of een quad, het laatste heeft als grote voordeel dat het bijna onmogelijk is om hiermee om te vallen. De liefde voor motorcross wordt vaak van ouders op kinderen doorgegeven, deze diepgewortelde passie begint dan al op jonge leeftijd.
De grote vraag van de laatste tijd is: wordt het een elektrische crossmotor of toch een exemplaar dat gewoon op benzine rijdt…? Een groeiend wereldwijde discussie, iedereen vraagt zich af wie de race zal winnen. Beide hebben voor – en nadelen, en welke uiteindelijk beste zal zijn is dus zeker geen uitgemaakte zaak. Sommigen zeggen dat Tesla de toekomst is, anderen zijn het daar zeker niet mee eens. Hieronder de voor- en nadelen van zowel de benzine als de elektrische crossmotor voor kinderen.
De benzine crossmotor voor kinderen
Het gebruik van benzine als verbrandingsstof voor de crossmotor is in de loop van de 20e eeuw standaard geweest, hier is een lange tijd weinig verandering in gekomen. Veel ouders van nu zijn opgegroeid met minibikes zoals de Taco-hardtails of op Honda’s populaire Z50, zij hebben waarschijnlijk eindeloos rondjes gereden op het veldje in de wijk. Deze crossmotortjes maakten gebruik van eenvoudige viertakmotoren en konden door het gebruik van gewone pompbrandstof uren achter elkaar doorgaan. Er was immers geen oplaadtijd, benzine erin en gaan!
Dit laatste is een ook een groot voordeel wanneer je in een wat meer afgelegen gebied gaat rijden. Wanneer de benzine op is, kan je op veel plaatsen tanken en je weg vervolgen, niks wachten op accu’s die opgeladen moeten worden…
Dan zijn er natuurlijk nog andere factoren zoals bijvoorbeeld het geluid, maar ook het gevoel van aan het handgreep draaien en ervaren dat de motoren onder je beginnen te rommelen, iets wat je alleen voelt bij de magische verbrandingscyclus van benzine. Bovendien zorgt de eenvoud van de mini crossmotoren ervoor dat je kind al op jonge leeftijd leert over olieverversingen, bougies en alle dingen achter de schermen die ervoor zorgen dat de motor lekker loopt.
Stillere, milieuvriendelijke motoren
Maar, er zijn natuurlijk een aantal belangrijke redenen waarom grote bedrijven die benzine crossmotoren voor kinderen produceren zich zorgen moeten gaan maken. Mensen maken tegenwoordig sneller de overstap naar stillere, milieuvriendelijkere en makkelijk te onderhouden motoren. Zij zullen dus ook op deze vlakken vooruitgang moeten boeken als ze niet van een afstandje toekijkend in een vieze rookwolk willen eindigen.
De elektrische crossmotor voor kinderen
Er zijn een aantal belangrijke redenen waarom eventueel te kiezen voor een elektrische crossmotor. De minibikes die elektrisch worden aangedreven hebben veel minder bewegende onderdelen. Meestal heeft het een eenvoudige elektrische motor die het achterwiel aandrijft via een ketting en tandwielen. Er hoeft geen brandstof te worden toegevoegd, er is geen choke om mee te rommelen en het is een stuk schoner.
Elektrische minibikes zijn een stuk stiller, het enige geluid komt van de ketting en het lichte gezoem van het draaien van de elektromotor. Deze biedt nog steeds een goede, zo niet betere kracht dan de benzinemotor. Ze hoeven ook niet te worden opgewarmd en blijven draaien zolang de accu opgeladen is. Dit is dan wel meteen ook een groot nadeel: de accu zal opgeladen moeten worden. Dit kan flink wat tijd in beslag nemen, soms wel uren, afhankelijk van de capaciteit van de accu.
Hoe groter de accu is, hoe groter de crossmotor en hoe langer ook het opladen duurt. Dit kan natuurlijk jammer zijn voor het avontuurlijke kind dat het liefst altijd in beweging is, graag wil rijden op zijn crossmotor maar in plaats daarvan moet wachten… Aan de andere kant, kan het ook ingezet worden als verplicht stopmoment wanneer het echt leuk is geweest en tijd om iets anders te gaan doen.
De voor- en nadelen van benzine vs elektrische crossmotoren:
Lees ook ons artikel met ALLE verschillen tussen een benzine en elektrische crossmotor (dus niet alleen voor kinderen!)
Pluspunten van benzine motor:
– Traditioneel motorgeluid
– De mogelijkheid om snel klaar te staan voor vertrek
– Relatief eenvoudig om aan de motor te sleutelen mocht er iets kapot gaan
– Veel vermogen
Minpunten van benzine motor:
– Veel geluid, zeker voor in woonwijken niet ideaal
– Rommelig, vooral met olie en dergelijke
– Milieuvervuilende uitlaatgassen, vooral in een woonwijk niet wenselijk
– Door bovenstaande minpunten kan er op wat minder plekken ongestoord gereden worden
Pluspunten van elektrisch:
– Eenvoudig in gebruik
– Efficiënt in vermogensverbruik
– Minder rommelig dan benzine
– Eerst opwarmen is niet nodig
– Geen gedoe met instellingen
– Stillere werking
– Schoner voor het milieu
Minpunten van elektrisch:
– Het opladen van de batterij kan erg lang duren (lees mijn tips)
– Geen traditioneel motorgeluid
– Zonder generator of stopcontact is onderweg opladen niet mogelijk
Maar… Welke nu te kiezen? Mijn advies:
Kortgezegd zijn dit de belangrijkste punten waarop je de beslissing kan baseren. Indien je het niet vervelend vindt de crossmotor af en toe te onderhouden, geniet van een echt motorgeluid en je je geen zorgen maakt om klagende buren, is een crossmotor op benzine wellicht de juiste keuze.
Wanneer je klussen aan een groezelige motor juist geen opwindend idee vindt en het niet erg vindt je kind even op pauze te zetten als de crossmotor aan de lader ligt, is een elektrisch exemplaar waarschijnlijk juist de beste optie. Dit zullen je directe buren zeker erg kunnen waarderen.
Sommige kinderen genieten erg van het geluid van een twee –of viertaktmotor terwijl anderen juist minder geïntimideerd zullen zijn van het rustigere, elektrische alternatief. Welke je uiteindelijk ook kiest, beide zullen vast en zeker zorgen voor eerste onvergetelijke ervaringen op de crossmotor!
Besloten wat het gaat worden? Lees dan hier mijn tips om kinderen te leren crossmotor rijden!