Wat is de juiste bandenspanning voor mijn crossmotor?

Het is belangrijk de banden van je crossmotor goed te verzorgen en onderhouden. Goede banden zorgen er namelijk voor dat je grip hebt. Grip om op te trekken, af te remmen en veilig door een bocht te gaan. Maar bovenal zorgen goede banden ervoor dat je de weg op kunt en normaal kunt rijden.

In dit blog artikel bespreek ik enkele elementen die van cruciaal belang zijn voor jou en je crossmotor, lees deze dus goed door!

In het kort: als je niet te veel wilt nadenken over je band, stel dan gewoon de bandenspanning in op 0,8 bar (ik gebruik zelf deze digitale meter), en ga lekker rijden!

Hoe weet je of de bandenspanning te laag is?

Wanneer de bandenspanning van je crossmotor te laag is, merk je dat gelijk. Je motor stuurt moeilijker in en voelt wat meer onzeker of stabiel in een bocht. Dit komt doordat de band vervormt, en dus zijn ideale vorm kwijtraakt. Buiten dat hij moeilijker instuurt en onzekerder aanvoelt, merk je het ook aan het brandstofverbruik. Vervormen kost energie, je band slijt sneller door de extra harde wrijving en het meest gevaarlijke is dat je een klapband kunt krijgen, omdat de temperatuur door de vervorming hoog oploopt.

Te hoge bandenspanning is ook niet goed

Ook wanneer de bandenspanning te hoog is, kan dit gevaarlijk zijn. De motor voelt dan ‘stuiterig’ aan, en je bent niet meer in staat kleine oneffenheden te voelen. Wanneer de bandenspanning te hoog is, kan er helemaal geen vervorming van de band ontstaan, en dit hebben de banden wel nodig om op de juiste temperatuur te komen.

Hoe meet je de bandenspanning?

Het is belangrijk de bandenspanning van je crossmotor regelmatig te controleren en zo nodig aan te passen. Denk er ook aan dat, wanneer je veel bagage meeneemt of een passagier, je de bandenspanning daarop aanpast.

Het regelmatig controleren van je bandenspanning kan met een spanningsmeter. Zorg er wel voor dat het een goede meter is. De meters die bij benzinepompen beschikbaar zijn, zijn meestal al heel vaak gebruikt en kunnen daardoor afwijken (ik raad deze digitale bandenspanningsmeter aan voor het grootste gemak voor een kleine prijs!). Ook vind je de juiste bandenspanning in het instructieboekje, deze spanning is echter gemeten met koude banden. Je kunt de spanning dus het beste meten voordat je gaat rijden want wanneer je gaat rijden warmen de banden op, en neemt de spanning toe.

Het beste pomp je je banden op als deze nog koud zijn. Is de enige optie bij te vullen met warme banden? Zorg er dan voor dat je je voorband 0,2 bar harder maakt en de achterband 0,3 bar, dan zit je sowieso veilig. Vergeet ook niet na het pompen de dopjes goed op de ventielen te draaien. Deze houden niet alleen vuil buiten, maar het dopje zorgt er ook voor dat de band niet ineens leeg raakt.

Verschillende soorten banden

Natuurlijk zijn er heel veel verschillende banden, die ook allemaal een andere bandenspanning vragen. Het is dus belangrijk om dit goed in het instructieboekje na te kijken.

  • Banden voor zandcircuits: Deze banden hebben grote noppen. De rubberen blokken liggen ver uit elkaar waardoor ze zorgen voor een goede filtering. De blokken die in een zigzag patroon liggen zorgen voor een goede grip in de bochten.
  • Banden voor moddercircuits: Dit profiel is dynamisch met rubberen blokken en uitsnijdingen en zorgt voor betere prestaties in de modder.
  • Banden voor zware modder en zandcircuits: Deze band heeft zeer brede en zelfreinigende noppen en reageert nauwkeurig op de sturing van de rijder.
  • Banden voor harde en rotsachtige circuits: Deze banden hebben overlappende zij noppen en door de samenstelling zorgen ze ook voor extra vering.

Wanneer je banden gaat uitkiezen moet je op enkele punten letten. Allereerst is het belangrijk te weten op wat voor een circuit je gaat rijden. Wanneer je dat weet, kun je de banden maat en het banden profiel na gaan kijken. Zorg ervoor dat je de juiste banden hebt voor jouw motor, en het circuit waar je op rijdt. Ook let je op het noppen profiel en de hoogte daarvan. De samenstelling van het rubber en de flexibiliteit van de band is ook belangrijk, en natuurlijk als laatste de bandenspanning. Dit is bij elke band anders, dus kijk dat goed na.

Binnenbanden

Ook de binnenbanden zijn belangrijk om na te kijken. Wanneer jij op een circuit rijdt met een harde baan en veel steen, kun je het beste kiezen voor een zogeheten Mousse band. Deze is niet opblaasbaar, en kan dus ook niet lek gereden worden. Deze binnenband gaat ongeveer 6 maanden mee, afhankelijk van hoe vaak je hem gebruikt.

Wanneer moet u uw banden vervangen?

Een goede manier om te controleren of het tijd is om uw banden te vervangen is wanneer de kleine knobbels aan de zijkanten beginnen te splijten of afbrokkelen. Op dit punt begint uw band minder grip te krijgen in de bochten en is de band als geheel niet zo dik meer.